План-конспект уроків № 2-3 Проведення візуального обстеження будівель. Діагностика стану будівель, група 1, професія "Робітник з комплексного обслуговування та ремонту будинків"

                                           

                                      


РН 1.Проводити візуальне обстеження будівель та споруд   

ПК1 Здатність провести візуальне обстеження будівель i споруд

План-конспект уроків № 2-3  

Предмет: Спецтехнологія
Тема уроку: Провед
ення  візуального  обстеження будівель. Діагностика стану будівель
Тип уроку: Комбінований (з елементами лекції, практичної роботи та обговорення)
Тривалість: 45–90 хв (залежно від формату)


Мета уроку:

Освітня:

  • Ознайомити здобувачів освіти з методами візуального обстеження будівель.
  • Сформувати уявлення про основні дефекти та пошкодження будівельних конструкцій.
  • Пояснити послідовність проведення діагностики стану будівель.

Розвивальна:

  • Розвивати вміння аналізувати технічний стан конструкцій.
  • Формувати навички критичного мислення та роботи з реальними прикладами.

Виховна:

  • Виховувати відповідальність за якість виконання робіт.
  • Формувати культуру безпечної поведінки під час будівельних оглядів.

Матеріально-технічне забезпечення:

  • Презентація/відео «Дефекти будівельних конструкцій»
  • Фотоматеріали з прикладами тріщин, корозії, відшарувань тощо
  • Зразки будівельних матеріалів (бетон, цегла, штукатурка з дефектами)
  • Лупа, рулетка, будівельний рівень, молоток-кулачок (для демонстрації)
  • Робочі аркуші для практичного завдання

Хід уроку:

1. Організаційний момент (2–3 хв)

  • Привітання, перевірка готовності групи до заняття.
  • Коротка мотиваційна фраза:
    «Будівля схожа на живий організм – у неї теж є свої "симптоми". Якщо їх вчасно розпізнати, можна запобігти аваріям».

2. Актуалізація знань (5 хв)

  • Міні-бесіда:
    • Що ви розумієте під терміном «технічний стан будівлі»?
    • Чому важливо своєчасно проводити обстеження?
  • Коротке обговорення прикладів відомих аварій через відсутність діагностики.

3. Виклад нового матеріалу (15–20 хв)

Питання для розгляду:

1.     Мета візуального обстеження:

o    виявлення дефектів і пошкоджень;

o    оцінка їх небезпечності;

o    визначення подальших дій (ремонт, підсилення, експлуатація).

2.     Основні види дефектів:

o    тріщини (вертикальні, горизонтальні, похилі);

o    корозія арматури й металу;

o    відшарування штукатурки, плитки;

o    деформації (перекоси, осідання, прогини);

o    вологість, грибок, висоли.

3.     Методи візуального обстеження:

o    зовнішній огляд конструкцій;

o    перевірка геометричних параметрів;

o    простукування поверхонь;

o    використання допоміжних інструментів (рівень, рулетка, лупа, фотофіксація).

4.     Послідовність діагностики:

o    підготовчий етап (збір інформації, документації);

o    огляд будівлі зовні (фасади, фундамент, покрівля);

o    огляд всередині (стіни, перекриття, інженерні системи);

o    фіксація результатів (схеми, фото, заміри);

o    складання звіту.


4. Практична частина (15–20 хв)

Варіанти роботи:

  • Аудиторія: робота з фото/відео прикладами (студенти визначають дефекти й формулюють попередній висновок).
  • В майстерні/на об’єкті: огляд тренувальної стінки з навмисно створеними дефектами.

Завдання:

  • Виявити дефекти.
  • Вказати можливі причини.
  • Запропонувати способи усунення або контролю.

5. Закріплення знань (5–10 хв)

Міні-тест / ситуаційні завдання:

1.     Ви виявили похилу тріщину у стіні. Що це може означати?

2.     Як за зовнішнім виглядом визначити наявність вологи в стіні?

3.     Які дії потрібно зробити після візуального обстеження?


6. Підсумок уроку (3–5 хв)

  • Обговорення, що нового дізналися.
  • Наголос: своєчасна діагностика = безпечна експлуатація.

7. Домашнє завдання (на вибір):

  • Підготувати міні-звіт (з фото) про стан конструкцій власного будинку чи будівлі поруч.
  • Виписати терміни «дефект», «пошкодження», «діагностика» та скласти власні приклади.


🏗 Міні-кейс: «Виявлення дефектів»

Уявіть, що ви проводите візуальне обстеження старої будівлі навчального закладу. Під час огляду ви зробили кілька фотофрагментів (нижче описані словами).

Фотофрагменти (словесні описи):

1.     На фасаді видно довгу вертикальну тріщину, яка проходить від підвіконня вниз.

2.     На фасаді цегляного будинку відшарування штукатурки

3.     У внутрішньому приміщенні на стелі помітні жовто-бурі плями, штукатурка відшаровується.

4.     Дверний проріз деформований: двері закриваються з труднощами, видно перекіс.

















Завдання для учнів:

1.     Визначте тип дефекту на кожному фотофрагменті.

2.     Вкажіть можливі причини виникнення дефекту.

3.     Запропонуйте попередні заходи (що робити далі).


Орієнтовні відповіді з фідбеками:

1.     Вертикальна тріщина на фасаді

o    Тип: тріщина у стіні.

o    Причина: можливе нерівномірне осідання фундаменту або перевантаження конструкцій.

o    Заходи: зафіксувати дефект, зробити виміри тріщини, рекомендувати технічне обстеження.
Фідбек: 👍 Правильно! Вертикальні тріщини часто сигналізують про проблеми з фундаментом.

2.     Іржа на металевих елементах

o    Тип: корозія металу.

o    Причина: відсутність захисного покриття, вплив атмосферної вологи.

o    Заходи: очистити від іржі, нанести антикорозійне покриття.
Фідбек: ✅ Так! Корозія без втручання призведе до руйнування металу.

3.     Плями вологи на стелі, відшарування штукатурки

o    Тип: сліди протікання + відшарування оздоблення.

o    Причина: несправність даху або інженерних комунікацій.

o    Заходи: встановити джерело протікання, усунути його, провести ремонт штукатурки.
Фідбек:
️ Вірно! Волога завжди вказує на проблеми з гідроізоляцією.

4.     Перекіс дверного прорізу

o    Тип: деформація конструкції.

o    Причина: нерівномірне осідання, деформація перекриття.

o    Заходи: зробити виміри, перевірити геометрію, викликати фахівців для обстеження.
Фідбек: 👍 Молодець! Перекоси часто сигналізують про серйозні зміни у несучих елементах.


📌 Такий кейс добре працює як групове завдання: можна розділити учнів на команди і кожній дати «своє фото» для аналізу.

Таблиця-звіт «Візуальне обстеження будівлі»

Фотофрагмент (опис)

Виявлений дефект

Можливі причини

Попередні заходи

1

Вертикальна тріщина на фасаді, що йде від підвіконня вниз

2

Іржаві плями та відлущування фарби на металевих елементах балкона

3

Жовто-бурі плями на стелі, відшарування штукатурки

4

Перекіс дверного прорізу, двері закриваються з труднощами


🔹 Інструкція для учнів:

1.     Ознайомтеся з описом кожного фотофрагмента.

2.     Заповніть у таблиці три колонки: дефект – причина – заходи.

3.     Порівняйте свої висновки з відповідями викладача.

Готовий приклад заповненої таблиці-звіту (як зразок )

Приклад заповненої таблиці-звіту «Візуальне обстеження будівлі»

Фотофрагмент (опис)

Виявлений дефект

Можливі причини

Попередні заходи

1

Вертикальна тріщина на фасаді, що йде від підвіконня вниз

Тріщина у стіні

Нерівномірне осідання фундаменту; перевантаження конструкції

Зафіксувати розміри тріщини, зробити фото; провести детальніше обстеження

2

Іржаві плями та відлущування фарби на металевих елементах балкона

Корозія металу

Вплив атмосферної вологи; відсутність належного захисного покриття

Очистити від іржі; нанести антикорозійне покриття; відновити фарбування

3

Жовто-бурі плями на стелі, відшарування штукатурки

Сліди протікання + відшарування оздоблення

Пошкодження покрівлі або несправність водопровідних/каналізаційних систем

Встановити джерело протікання; усунути його; провести ремонт штукатурки та оздоблення

4

Перекіс дверного прорізу, двері закриваються з труднощами

Деформація конструкції (перекіс)

Нерівномірне осідання фундаменту; деформація перекриття

Зробити виміри геометрії; скласти акт обстеження; за потреби викликати спеціалістів для підсилення конструкцій


📌 Такий приклад можна показати після того, як учні заповнять власний варіант таблиці, аби вони могли порівняти свої висновки з орієнтовними.

Перевір себе

Перейдіть за покликанням та виконайте тестові завдання.  Надішліть викладачу  в  особисті повідомлення  у Viber скриншот з результатом тесту. Успіхів вам!



https://forms.gle/ML8a5KYQrvuBEubb9





https://misto-dverey.com/blog/prosila-mizhkimnatna-dver/


Як виправити перекіс дверей в залежності від її виду

https://ogorodniki.com/article/iak-vipraviti-perekis-dverei-v-zalezhnosti-vid-yiyi-vidu 

Виправлення перекосу дверей – покрокова інструкція

Джерело: https://vash-master.com.ua/vipravlennya-perekosu-dverej-pislya-vstanovlennya-pokrokova-instruktsiya-ta-poradi


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Плануюча документація на 2025-2026н.р.

Уроки №1-2 Загальні відомості про будівлі і споруди. Класифікація будівель і споруд.Вимоги до будівель.

Урок №12 Гідравлічні в’яжучі; портландцемент, види, властивості, застосування, умови зберігання.